Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 8 september 2010

Mölle by the sea.....




Mölle, anrik bad och kurort från förra seklets början. På berget ligger Grand Hotel med magnifik utsikt över havet. Jag hade sett fram emot att ta en tur i byn, besöka de små butikerna längs huvudgatan och smita in i de små gallerierna på vägen upp mot Kullens fyr. Men ack, så besviken jag blev.....det var dött överallt. Inga butiker, inga gallerier, inga turister.....
Det var så dött att jag var tvungen att fråga en äldre dam i en trädgård vad som hänt? Hon berättade att det var längesedan butikerna slog igen och gallerierna flyttade. Nu fanns det endast ett fåtal åretruntboende i Mölle. Begivenheterna sträckte sig till att innefatta hamnkiosken, galleriet i det gamla stationshuset och ett café. Visst är det tråkigt när samhällen dör ut på detta sätt, speciellt sådana med ett stycke historia?

10 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Vad tråkigt att det var försvunnet.Du hade ju förväntat dej en hel massa saker,och så blev du snuvad på allt.Munkar är svåra att äta utan att slicka sig om munnen.Kram!

Lysande ögonblick! sa...

Verkligen. Jättesynd, det ser ju alldeles fantastiskt vackert ut.

Tigris Predikantan sa...

Absolut! Det är ju sådana saker man vill ha ... sådant som drar en till städer. Försvinner allt så ja, som du skriver, det blir spöklikt!

Vicke sa...

ja, det är tråkigt när dom dör ut. Nu har jag en sida som heter Dagens Bild/Text, den är nästan som en blogg

ansepanse sa...

så vackert! nej, sådana samhällen får bara inte dö ut, en stor förlust
kramar

Åsa! sa...

Visst är det sorgligt! Istället får vi köpcentra med gigantiska parkeringar.
Vackra bilder du tagit!

MICKAN sa...

Jag har aldrig varit där men man kan ju se på dina härliga bilder din känsla av att butiker försvunnit. Hoppas det blir mer liv så småningom igen. ;)

Fenixmonas sa...

Väldigt synd! Så är det i våra små kustsamhällen...de lever upp några månader under sommaren...sen är det dött! Heldött! Kramiz

Fenixmonas sa...

Du är nog den ende av alla bloggvänner som, genom din rehab-utredning, vet och minns...Kram på dig!

Monica sa...

Ninja, hoppas att allt är ok. Vi flög från Kastrup - Nice....2 tim ca. Vi är nu i paradiset....nästan.....Provance väntar nu...
Har hyrbil här nere som heter Picasso...*fniss*
Kram.