Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 4 januari 2012

Gamla dockskåp....




Dockskåp för barn

Idag har jag varit på Nordiska muséet. När jag var barn tillhörde det ett av mina favoritmuséer eftersom det finns mycket för barn att titta på där. Muséets samling av gamla dockskåp tillhörde en av de avdelningar jag gillade bäst och de var lika fascinerande idag. Otroligt vilka vackra skåp man gjorde förr! De äldsta skåpen var dock inte för barn utan användes som studiemodeller för vuxna. De kunde också användas som redskap för att lära en flicka att bli husmor. Det var förstås flickor ur de högre stånden som hade de allra vackraste skåpen. Men ingen av dem anade förstås att deras skåp skulle hamna på muséum. Skåpen är möblerade med miniatyrer från olika tidsepoker, vilket ger en bra inblick i hur ett hem var möblerat från den tid då skåpet var i bruk. Om du inte har sett dockskåpen på Nordiska muséet så rekommenderar jag ett besök en regnig Stockholmsdag som idag. Och glöm inte ta med dig en liten flicka i dockskåpsålder!

5 kommentarer:

Gilla sa...

Så vackra dockskåp det finns. Som barn bodde jag i Stockholm och kommer fortfarande ihåg att jag såg på dockskåpen och var sugen på ett eget. Det fick jag inte, men lite större möbler till min docka Lena. Nästa gång jag kommer upp till huvudstaden hoppas jag att jag får tid att gå dit igen. Det var många år sen.

Sv. Det är ju inte bara jag som behöver tvätta. Men vi är bara två och det blev ändå 6 maskiner. Tur att det finns en tvättstuga, så man kan få tvätten torr också.

Anonym sa...

Lite annat än det industritillverkade en annan hade.

Annika sa...

Dit hade jag gärna gått!

Fenixmonas sa...

Å´det hade varit spännande att få se! Jag hade själv ett dockskåp då jag var barn, precis som mina barn sen hade...Kramiz

ansepanse sa...

det är historia i de gamla dockskåpen också :) trevligt
kramar