Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 30 januari 2013

Costa Tropical och bergen

Costa del Sol avlöses av Costa Tropical. Både klimatet och landskapet förändras. Costa del Sols gröna kullar ersätts med ett betydligt torrare och mer ökenlikt landskap.
Den fina motorvägen upphör och man får samsas med långtradare och lastbilar på en betydligt smalare, vindligare väg. Det tar betydligt längre tid att färdas mellan byarna. Mil efter mil kantas vägen av stora plasttält. Här odlas tomater, bananer och frukt av alla de slag. Vi  kör förbi det ena fruktkompaniet efter det andra, vilket också förklarar den livliga lastbilstrafiken i området.
Vi passerar några byar med fina stränder längs kusten där man säkert kan finna en lugnare playa under semesterinvasionen under sommarmånaderna.

 På sina ställen påminner landskapet om Highway 1 i Californien, USA.
 Vi viker av från kusten vid Castell el Ferro och styr upp i bergen mot byn Rubite
 Efter ett tag möts vi av en fåraherde och hans hjord som betar på en sydsluttning i eftermiddagssolen.
Rubite, en av alla pittoreska bergsbyar i området
 Vi klättrar vidare uppför de slingrande småvägarna och efter att ha passerat ett pass möts vi av den här storslagna vyn. Sierra Nevada i kvällsljus.
På vägen tillbaka följer vi en vacker dalgång med en forsande flod.

6 kommentarer:

lavendia sa...

Vilka vyer. Jag är inte jätte förtjust i att flyga. Nu får jag uppleva en del som jag inte gör annars.Fint fotograferade också.

ansepanse sa...

åh så vackert, helt underbart
Sv: tack
kramar

Yvonne :-) sa...

Träffade ni bara bokstavliga får?????Jag såg din Lisa .. Hon är vacker!! Vem passar henne när du är ute och reser??Kram!

Fenixmonas sa...

Vilken vacker skiftande natur! underbart fina bilder! Kramiz

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Jag ska kolla Marianas sida .Tråkigt att du fick ta bort henne.Måste ha varit hemskt för dej..Morgonkram!

Annika sa...

Det ser underbart ut!